------------ Cool is Better © 2010
Wat is Water Injectie en wat doet het?

Eerst even wat basics.

Een verbrandingsmotor gebruikt een mengsel van brandstof (benzine. lpg, diesel) en lucht om te kunnen ontbranden. Hoe méér mengsel er kan worden verbrand hoe groter de explosie in de verbrandingskamer en dus hoe meer vermogen.

Hoe groter de cilinderinhoud hoe groter het vermogen dacht men vroeger. Door een betere afstelling, verdeling en moment van ontsteking is het tegenwoordig mogelijk om hetzelfde vermogen te verkrijgen uit veel kleinere motoren.
Wat natuurlijk blijft is het feit dat hoe groter de explosie in de verbrandingskamer wordt, hoe sneller de motor zal draaien. Maar de cilinderinhoud is beperkt, je kunt dus ook maar beperkt mengsel inbrengen. Wanneer het mengsel nu eens onder druk de verbrandingskamer wordt instuwt? Dan kun je méér mengsel toevoegen dan normaal. De turbocharger deed zijn intrede.

De lucht, echter, die door de turbo naar het inlaatspruitstuk wordt gestuwd is heet en is dus uitgezet. Daarom  heeft een moderne turbo vaak een zogenaamde intercooler die de lucht afkoelt voordat ze in het inlaatsysteem (inlaatspruitstuk) terecht komt. Dit zorgt voor een winst in vermogen door het simpele feit dat koudere lucht minder ruimte in beslag neemt. Er kan dus méér lucht in de verbrandingskamers gepompt worden.

Water Injectie of Water Methanol Injectie, is een systeem waarbij een mengsel van Water, en eventueel Methanol, in het inlaatsysteem wordt gespoten op weg naar de verbrandingskamer. De Injectie van het Water en de Methanol versterkt de " Chemische Intercooling" in je motor.

Water Injectie is zeer geschikt voor Turbo/Compressor motoren. Door het inspuiten van een waternevel in het inlaatsysteem daalt de inlaatlucht temperatuur waardoor de motor betrouwbaarder wordt of uw motor op een hogere turbodruk kan draaien. Daarnaast geeft de eventueel toegevoegde Methanol de motor nog een extra 'boost'.


Home    Inbouw    Prijzen    Forum  Voorwaarden  Contact