------------ Cool is Better 2010
Is het iets nieuws?


In 1910 werden er al motoren geproduceerd met 'interne koeling', zoals toen water injectie werd genoemd.
Naast de betere koeling kwamen de ontwikkelaars er ook achter dat het octaangetal drastisch steeg wat de klopvastheid van de brandstof zeer ten goede kwam.
Tegen het einde van de Tweede Wereld oorlog waren de meeste vliegtuigmotoren uitgerust met water injectie.
Naar verluid waren het de Duitsers die met Methanol begonnen. In eerste instantie omdat op hoogte vaak het water bevroor in de tank en leidingen.
De Methanol had echter ook een positief effect op het octaangetal maar ook veroorzaakte het een toename in vermogen.


De 'Corsair' was een vliegtuig die een turbo-charged motor had die tevens door middel van water/methanol injectie werd gekoeld.




Toen Lotus Renault de Formule1 aanviel met zijn wereldberoemde turbo motoren was warmte een groot probleem. Zo groot zelfs dat er gaten in de zuigers brandden. Onder andere door middel van water/methanol injectie werd dat probleem opgelost.
Wie kent niet de successen van de Renault coureur Alain Prost.
Maar ook Ayrton Senna en Johnny Dumfries reden hiermee (1985).


Maar ook de Saab 99 Turbo had dit systeem
indertijd (1978) standaard aan boord.(wikipedia)

Tegenwoordig komen we het tegen in de rally sport en de Tractor Pulling wereld.

Niets nieuws dus. Maar misschien wel voor jou en daarom is het belangrijk om je goed te laten informeren.


Alan Prost
De Corsair
Saab 99 Turbo